:-D
"Ezt oszt igen!" - ahogy anno csoporttársam mondta mindig,
ha valami igazán "színvonalasat" sikerült alkotni, mint a fenti cím.
No először is egy kis pironkodással kezdeném, hogy eddig miért nem
történt itt semmi - nem vót' kedvem hozzá. De egy ideje már birizgálta a dolog
a fantáziámat, képeket is rendezgettem, csinosítgattam, és mostanra jutottam el
oda, hogy valami történjék is.
No akkor rögtön egy kis vasútbuzulás.
Ez itt kérem szépen egy tengelyszámláló berendezés be/kilépési pontja.
Húha! Ez valami bika dolog lehet! :-D Na jó, semmi komoly. A Patvarci úti
átjáróba szerelnek fel ilyet. Okos kis készülék.
Megy a csihu az átjáró felé, ráhajt a vonat erre a zizére, a kerék zárja az áramkört,
minden egyes kerék... A kerekek számát megjegyzi a készülék. Közben a vonat
átmegy az átjárón. Közvetlenül az átjáró után van megint egy ilyen dolog, amin megint átmegy a vonat. Ha
minden kerék átér, akkor a fénysorompó fehér villogóra vált. Ellenkező esetben
marad piros. Persze jó kérdés, mikor ne lesz azonos a két szám, mert ritkán
szokott kerék/tengely/vagon/egész vonat elveszni, nem is ezért kell, hanem azon
egyszerű okból, mert ebben az átjáróban eléggé elavult a régi berendezés, sok
hibája van, ez pedig egy picit biztonságosabb.
Így néz ki az "agy", minden számlálóhoz tartozik egy ilyen.
Ugye van az átjáró közvetlen közelében egy-egy, ezek a kilépési pontok. És van
egy-egy messzebb is, azok a belépési pontok. Szóval egy vágányhoz négy tartozik
összesen. És mivel itt két vágány is van, az aszódi és a tarnóci sínpár, így
nyolcat is lehet találni a környéken. :-)
Tartozik még ide egy másik újítás is. A becsületes neve
"fénysorompót ellenőrző útátjáró jelző". Íme:
Vonat rámegy a belépési pontra... Fénysorompó elkezd két pirossal
villogni... Ez a jelző pedig elkezd két fehérrel villogni a mozdonyvezetőnek,
hogy az tudja, a fénysorompók jól működnek. Magyarul ha két piros jól villog a
fénysorompón, akkor itt is villog két fehér. Ha a fénysorompón rossz valamelyik
fény, akkor itt is rossz. Ha mindkettő sötét, akkor a fénysorompó is sötét,
ottmábajvan. Szóval egyszerű kis biztonsági eszköz, pontosan kifejezve ezzel a
berendezéssel a fénysorompó a mozdonyvezető felé lesz visszajelentve. (Ma még
Gyarmatra a forgalmi irodába van, ott látják ha rossz, onnan tudják kezelni a
hibákat, már ha sikerül...) Amint ezt üzembe helyezik, elvileg kevesebb hiba
lesz, mint a régivel, másrészt nem a forgalmista, hanem a mozdonyvezető
"ellenőrzi" a működését.
Mindkét irányból van egy-egy, egy vágányhoz így kettő tartozik
összesen, és mivel ugye kettő vágány van... Négy ilyet találni. A fenti képen
az aszódi vágány jelzője van, "kifelé" irányban, Aszód felé. Ezen
pedig szintén az aszódi, csak befelé, Gyarmat felé, a lovarda alatt:
Gyári tábla:
És ha már arra jártam-jártunk, akkor egy kis légköroptikát sem
hagytunk figyelmen kívül: